Absolutny hit festiwalu Materia Prima!
Niezwykła kooperacja światowej sławy grupy teatralnej z Danii i jednego z najbardziej odważnych, innowacyjnych chórów w Europie!
Artyści zaprezentują jedyny w swoim rodzaju spektakl o niezwykle rozbudowanej oprawie multimedialnej i zapierającej dech w piersiach potężnych rozmiarów scenograficznej konstrukcji.
Hotel Pro Forma to międzynarodowe laboratorium przedstawień i instalacji.
Percepcja, perspektywa i tematy ze świata mieszają się tu z formami sztuki konceptualnej, wizualnej i muzycznej. Każda praca stworzona jest przez niemal przyrodniczo-naukowe podejście do nauki i badań, a temat często zaczerpnięty jest z tego rodzaju światopoglądu. Proces artystyczny jest tu poszukiwawczy i ponadgatunkowy, a struktura pracy głęboko zakorzeniona w muzyce, sztukach wizualnych i architekturze. Nie podążając za tradycyjnymi strukturami teatralnymi takimi, jak opowieść, tekst, czy fabuła, zastępuje je prezentacją wizualnych i muzycznych wszechświatów, które badają podmioty uniwersalne takie, jak ewolucja kultury świata, perspektywa i ciążenie.
Widownia konfrontuje się więc z tematami i motywami w nowym kontekście, a eksperymentalne technologie i audiowizualna, świetlna i dźwiękowa oprawa często projektowane są na nowo dla każdego spektaklu tak, że sam temat widziany, słyszany i doświadczany jest na nowo.
W ciągu ostatnich 30 lat Zespół wyprodukował ponad 50 oszałamiających spektakli, które z sukcesem prezentowane były w ponad 30 krajach na całym świecie!
Hotel Pro Forma założyła w roku 1985 duńska artystka wizualna Kirsten Dehlholm, obecnie dyrektor artystyczna Teatru.
Kirsten Dehlholm jest producentką i twórczynią ponad 100 przedstawień, m.in. : „Operation: Orfeo” (Operacja: Orfeo), spektaklu zrealizowanego we współpracy z Dumb Type pt. „Monkey Business Class” (Małpia Klasa Business) oraz sztuki muzycznej „I only appear to be dead” (Tylko wydaje się, że jestem martwy), na podstawie Hansa Christiana Andersena. Były one pokazywane w tak prestiżowych miejscach na całym świecie, jak: Venice Biennale, Berliner Festspiele Spielzeit Europa i Brooklyn Academy of Music.
Grupa Hotel ProForma wspierana jest przez Danish Arts Council’s Committee for the Performing Arts (Duński Komitet Rady Sztuki ds. Sztuk Wykonawczych)
Chór Łotewskiego Radia powstał w roku 1940, a dziś uważany jest za jeden z najbardziej nowatorskich chórów w Europie. Na rozległy repertuar chóru składają się zarówno utwory renesansowe i barokowe, jak i złożone utwory klasyki muzyki współczesnej.
Chór Łotewskiego Radia daje około 60 koncertów rocznie, występując na całym świecie. Spektakl, który zobaczymy podczas festiwalu w Krakowie, jest ich drugą współpracą z Hotelem Pro Forma. Pierwszy wspólnie przygotowany spektakl to „Operation: Orfeo” (Operacja: Orfeo). Chór prowadzi dwóch dyrygentów: Sigvards Klava i Kaspars Putnins.
„War sum up: Music. Manga. Machines”
Przedstawienie Hotelu Pro Forma przygotowane zostało w języku japońskim, z napisami w języku polskim. Powstało ono w koprodukcji z Chórem Łotewskiego Radia, Łotewską Operą Narodową, Festiwalem Muzyki Współczesnej Ultima Oslo, Salą Koncertową Aarhus, Duńskim Teatrem Królewskim oraz Teatrem Odense.
Na scenie występuje dwunastu wokalistów. Ich występowi towarzyszą oryginalne projekcje świetlne, które odzwierciedlają charakter wojny. Bo właśnie o konflikcie zbrojnym opowiada spektakl „War sum up: Music. Manga. Machines”. Widzimy go oczami trzech głównych postaci. Jedną z nich jest Żołnierz cierpiący na zespół stresu pourazowego. Został wprawdzie odesłany do domu, ale nie czuje się dobrze w cywilu. Wraca więc na wojnę i ginie w eksplozji. Na jego cześć zbudowany zostaje pomnik.
Drugim bohaterem widowiska jest Wojownik, który zostaje zabity podczas bitwy. Nienaturalna śmierć powoduje, że jego dusza nie może swobodnie przejść na drugą stronę; staje się więc widmem, duchem, który musi opowiedzieć swoją historię po to, żeby wreszcie osiągnąć spokój.
Jest tu też Kobieta-szpieg zatrzymana w czasie wojny. Żeby zostać uwolnioną, musi przypomnieć sobie swoją znajomość sztuki walki i całkowicie się zmienić; przekształca się więc w superwoman i ucieka.
Wszystkie trzy historie łączą się ze sobą, dzięki kobiecie ubranej na żółto, która jest Mistrzem Gry, rozpoczynającym wojnę. Jest ona też osobą, która nieustannie pracuje, ponieważ życie codzienne musi się toczyć nawet podczas wojny. I to właśnie Mistrz Gry powraca, po to, żeby rozpocząć nową wojnę.
Każda historia nabiera intensywności i większego formatu, dzięki temu, że widzowie słyszą głosy ludności cywilnej, zgromadzonej w wielkim chórze. Światło i ciemność, kolory i powtarzające się czarno-białe wzory wraz z rysunkami manga w formacie XL, stają się narratorami tego intensywnego obrazu. Przestrzeń nadaje scenie ramy, które otwierają się w głąb na koniec przedstawienia.
Spektakl nawiązuje do kultury Japonii, tej wysokiej, ale też i popularnej. Libretto składa się z tekstów inspirowanych teatrem nō, napisanych przez japońskich mistrzów, które są śpiewane w języku oryginalnym. Artyści wykorzystują do tego kilka stylów muzycznych. Muzyka klasyczna tworzy sferyczny, elektroniczny obraz dźwiękowy. Muzyka pop opisuje ludzi, którzy wraz ze swoimi maszynami tworzą jedność. Stary świat spotyka się tu z nowym, po to, żeby opowiedzieć o naturze wojny.
Recenzje
Spektakl robi niezwykłe wrażenie, nie tylko zdumiewającym, współczesnym, ultra-eskpresywnym materiałem wokalnym i muzyką, skomponowaną przez Santę Ratniece i The Irrepressibles, ale również poprzez obrazy teatralne, stworzone przez zespół artystyczny duńskiej reżyserki Kirsten Dehlholm, pokazujące surrealistyczne, wizualne środowisko, które odkrywa traumatyczny i potworny charakter wojny …
[„Diena”]
Opera-manga „War sum up: Music. Manga. Machines” ukazuje w mistrzowski sposób, jak pionierzy teatralni Kirsten Dehlholm & Co. potrafią z wysokich lotów podejść do tematyki wojny, traktując ją wprawdzie z największego możliwie oddalenia, ale jednocześnie podchodząc tak blisko, że dane jest nam odczuć ból. Spektakl daje nam niezwykłe wrażenia, jest mocny, czysty wizualnie. Muzyka nas wciąga – a to pełną intymności melodyjnością, płynnie następującymi po sobie frazami, a to, nierzadko eterycznie śpiewanymi, harmonijnymi dźwiękami, które brzmią jak przejrzyste, pionowe kolumny dźwięku.
Dzięki swej wielce napiętej formie, rozciągniętej w ramach klasycznego proscenium, spektakl ten jest godnym następcą poprzedniego przedstawienia „Operacja: Orfeo” z roku 1993.
[„Politiken”]
Fantastyczne dzieło sztuki, które w równym stopniu prowokuje i zmusza do myślenia, jak i oddziaływuje na poziomie opowiadanej historii. Rzadkie doświadczenie, zupełnie wyjątkowe, perła… Nawet pod koniec pociekły mi łzy, co dla mnie jest już osobistym przyznaniem najwyższej jakości.
[„Gaffa” ]
Czas trwania: 80 min.
fot. Gunars Janaitis
Twórcy:
Hotel Pro Forma we współpracy z Łotewską Operą Narodową przedstawia spektakl:
„War Sum Up. Music. Manga. Machines or a Manga Opera on the Nature of War”
Śpiew: Chór Łotewskiego Radia
„Mistrz Gry”: Ieva Ezerite
„Żołnierz”: Aigars Reinis
„Wojownik”: Gundars Dzilums
„Szpieg”: Ilze Berzina
Dyrygent: Kaspars Putnins/Sigvards Klava
Reżyseria: Kirsten Dehlholm
Koncept: Willie Flindt, Kirsten Dehlholm
Muzyka: The Irrepressibles, Santa Ratniece z Gilbert’em Nouno
Libretto: Teksty klasycznego teatru nō, w redakcji Willie’go Flindt’a
Reżyseria muzyczna: Kaspars Putnins
Kostiumy: Henrik Vibskov
Projekt światła: Jesper Kongshaug
Scenografia: Kirsten Dehlholm, Willie Flindt, Jesper Kongshaug
Technika wideo: Kasper Stouenborg
Projekt w
ideo: Sine KristiansenRysunki manga: Hikaru Hayashi
Czarno-białe zdjęcia: Zoriah Miller, Dallas Sells, Timothy Fadek, Kirtan Patel, Mário Porral, Richard Bunce
Asystent reżysera: Jon R. Skulberg
Dyrektor techniczny, Hotel Pro Forma: Jesper Sønderstrup
Dyrektor techniczny, Łotewska Opera Narodowa: Vilmars Sadris
Inżynier dźwięku: Andris Uze
Inżynier wideo: Ugis Ezerietis
Kierownik sceny: Janis Kalnins
Inżynier oświetlenia: Oskars Plataiskalns
Rekwizyty i asystent choreografa: Maria Legaard Kjeldsen
Architekci: Nicole Vitner, Runa Johannesen
Produkcja: Hotel Pro Forma, Łotewska Opera Narodowa
Koproducent: Sarah Ford / Quaternaire
Koordynatorzy projektu, Hotel Pro Forma
: Anders Hanghøj, Maja Brita HauanKierownik trasy: Aicha Boutella / Quaternaire
Księgowy, Hotel Pro Forma: John Bruun
Producent, Łotewska Opera Narodowa: Dace Bula
Dyrektor Zarządzający, Chór Łotewskiego Radia: Egils Stals
Kierownik, Hotel Pro Forma: Bradley Allen
Czas trwania spektaklu: 80 minut, bez przerwy
Światowa premiera: 2 września 2011 r., Łotewska Opera Narodowa, Ryga