Światowej sławy szwajcarski zespół reżyserski we współpracy z najsłynniejszą grupą marokańskich akrobatów!
Magiczny świat ich przedstawień mogli zobaczyć już widzowie w większości sławnych teatrów i bywalcy festiwali w całej Europie. Pisze się o nich w międzynarodowej prasie, magazynach, czasopismach i gazetach, takich jak: „New York Times”, „El Pais”, „Libération”, „ELLE”, „The Guardian”, „Le Nouvel Observateur”... Niekonwencjonalny duet szwajcarskich artystów w towarzystwie akrobatów z Tangeru pojawi się w Krakowie!
Zimmermann & de Perrot
Dwójka szwajcarskich artystów, Dimitri de Perrot i Martin Zimmermann, spotkała się w Zurychu, na wieczorze muzycznym, podczas którego Dimitri pracował jako DJ. Choć różniło ich wykształcenie – Dimitri nie studiował w żadnej artystycznej szkole, a Martin jest absolwentem francuskiej Centre National des Arts du Cirque – szybko zrozumieli, że mają bardzo podobne spojrzenie na sztukę. Postanowili więc razem realizować spektakle.
Reżyserski duet wystawiał do tej pory w tak sławnych światowych teatrach, jak między innymi Théâtre de la Ville w Paryżu, londyńskie centrum Barbican, Sydney Opera House, Théâtre Vidy-Lausanne, Schauspielhaus w Zurychu, Grand Théâtre de Luxembourg, Usine C Montréal,Hong Kong Cultural Center, De Singel w Antwerpii.
Zimmermann & de Perrot zostali nagrodzeni szeregiem nagród, między innymi: Swiss Choreography Prize (2009), the Cultural Advancement Prize of Canton Zurich (2010), the Swiss Design Prize (2008, 2010 i 2011 w kategorii projekt sceniczny), the Swiss Innovation Prize (2008).
Dwójka reżyserów nie jest związana na stałe z żadnym instytucjonalnym teatrem. Jak sami mówią, są ludźmi, u których można zamówić spektakl. I tak uczyniło stowarzyszenie Scènes du Maroc i marokańska Le Groupe acrobatique de Tanger.
Teatr Zimmermann & de Perrotopiera się na precyzji obserwacji, humorystycznych powtórzeniach, zniekształceniach i artystycznie przetworzonej transformacji codziennych interakcji, która wprowadza towarzyszące życiu małe rzeczy na wielką scenę. Posługując się ciałem, przedmiotami i muzyką, Zimmermann & de Perrot komponują zabawne, niekonwencjonalne utwory teatralne, w oprawie zmieniającej się scenografii. W centrum ich twórczości stoi człowiek, z całą swoją ludzką, pełną sprzeczności kruchością. Ich postaci usiłują przekształcić niemożliwe w możliwe. Mają też bardzo fizyczny, pełen rzemieślniczej doskonałości, wymiar jako performerzy, a ich pozbawiony słów teatr jest pełen absurdalnego humoru i głębokiej miłości do szczegółu. Przedmioty są tu żyjącymi stworzeniami, a ludzie przedmiotami. Nie zawsze wiadomo, o co chodzi, więc widz zmuszony jest do myślenia nieprzetartymi szlakami.
Spektakl „Chouf Ouchouf”
Chouf Ouchoufto arabskie wyrażenie, które znaczy „spójrz, ale popatrz naprawdę uważnie!”
Za każdym razem, kiedy spotyka nas coś nowego i nieznanego, wpadamy w różne, raczej skomplikowane nastroje. Projektujemy na siebie nawzajem pewne nieświadome pragnienia i lęki, jednocześnie upierając się, że to nasza wersja świata jest rzeczywista. Próbujemy z całych sił realizować swoje przekonania, tylko po to, żeby poczuć się trochę bezpieczniej, ale w międzyczasie jesteśmy też pustym ekranem, służącym wyłącznie projekcjom innych.
Jak więc w takich warunkach może zaistnieć prawdziwy związek między ludźmi?
Jak odróżnić oazę od mirażu w przestrzeni takiej pustyni?
Takie pytania zadają sobie twórcy spektaklu, w którym występuje 40 akrobatów z Tangeru. Bo właśnie to przedziwne miasto, z jego labiryntami, zainspirowało twórców przedstawienia.
– Przyjechaliśmy do Tangeru w styczniu na trzy dni. Rozejrzeliśmy się, przeszliśmy się po mieście i wyobraziliśmy sobie dekoracje. Próbowaliśmy zawrzeć w nich emocjonalny i estetyczny szok, pod wpływem którego byliśmy. Następnie wróciliśmy to Tangeru na trzy miesiące, żeby skonstruować spektakl. Mieliśmy pomysł, aby przekazać oryginalną lokalizację tego miasta, zwróconego ku Europie, tego labiryntu, nostalgii za kosmopolityczną przeszłością, skonfrontowaną z bardzo inną teraźniejszością – opowiadają twórcy przedstawienia, dodając – Zorientowaliśmy się, że musieliśmy pracować tak, jak zwykle, ale również brać pod uwagę fakt, że nie pracujemy z aktorami. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że musimy znaleźć humor, który ożywiał nasze spotkania, zanim zaczniemy konstruować postaci. Nasz pakt opierał się na zaufaniu, które nas połączyło, zostawiając wszystkie różnice między nami w tyle. Niektórych z akrobatów musieliśmy rozśmieszać po to, żeby na tej podstawie stworzyć pewnego rodzaju twórczy spisek. W rezultacie powstał spektakl, który jest w pełni ludzki i pełen delikatności, ponieważ akrobaci odkryli samych siebie.
Recenzje
Spektakle Zimmermann & de Perrot są poetycką ekstrawagancją, nieprawdopodobnie inteligentną, senną rzeczywistością.
[„Le Nouvel Observateur”, Raphaël de Gubernatis]
Każde przedstawienie Zimmermanna & de Perrota przełamuje wszystkie granice estetyki, nawet te wyznaczane przez tradycję. Cudowne!
[„Ballettanz”, Thomas Hahn]
Podobnie jak styl Piny Bausch stał się znany jako „Tanz-Theater”, należałoby posługiwać się nowym terminem „Theater-Circus” dla określenia sztuki Zimmermana & de Perrota.
[„Le Monde” Rosita Boisseau]
Czas trwania: 60 min.
fot. Mario Del Curto
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria i scenografia: Zimmermann & de Perrot
Kompozycja: Dimitri de Perrot
Choreografia: Martin Zimmermann
Dramaturgia: Sabine Geistlich
Konstrukcja dekoracji: Ingo Groher
Światło: Ursula Degen
Dźwięk: Andy Neresheimer
Kostiumy: Franziska Born z Danielą Zimmermann
Konstrukcja kostiumów: Franziska Born, Mahmoud Ben Slimane
Konsultant ds. akrobacji: Julien Cassier
Malarstwo: Michèle Rebetez
Reżyseria światła: Jorge Bompadre/Cécile Hérault
Reżyseria dźwięku: Franck Bourgoin/Sebastian Geret/Andy Neresheimer/Susanne Affolter
Kierownik sceny: Jan Olieslagers
Asystent produkcji: Sophie Da Costa
Reżyseria, Groupe acrobatique de Tanger: Sanae El Kamouni
Dyrektor produkcji: Alain Vuignier
Międzynarodowa Produkcja: Claire Béjanin
Groupe acrobatique de Tanger: Younes Hammich – szef akrobatów/Abdelaziz el Haddad/Jamila Abdellaoui/Adel Chaâban/Younes Yemlahi/Yassine Srasi/Amal Hammich/ Mohammed Hammich/Mustapha Aït Ourakmane/Mohammed Achraf Chaâban/Samir Lâaroussi/Najib El Maïmouni Idrissi
Produkcja: Verein Zimmermann & de Perrot
Koprodukcja: Les Théâtres de la Ville de Luxembourg/ Pour-cent culturel Migros/Le Volcan,scène nationale du Havre/ Equinoxe, scène nationale de Châteauroux / Espace Jean
Legendre – Théâtre de Compiègne / MC2: Grenoble / Association Scènes du Maroc