Mistrzowie opery marionetkowej z Iranu – na festiwalu Materia Prima!
Znają ich widzowie Oslo, Paryża, Dubaju, Rzymu, Pragi, Londynu, Tbilisi, Turynu i Tajwanu. Wszędzie wzbudzają nieukrywany zachwyt. Kierowana przez wielkiego, irańskiego reformatora opery lalkowej grupa, w końcu po raz pierwszy wystąpi w Polsce, prezentując jedno ze swoich niezwykle pięknych muzycznych widowisk.
Aran Puppet Theater (Teatr Lalki Aran) jest organizacją pozarządową, założoną przez Behrooz’a Gharibpour’a, reżysera, dramaturga, projektanta i badacza z profesjonalnym doświadczeniem w dziedzinie kina, teatru i teatru lalki. Gharibpour postanowił, że odnowa irańskiej opery narodowej jest jego właściwym celem. Początkowo zespół tworzyły dwie osoby. W tym czasie profesjonalne tworzenie marionetek nie było zbyt popularną profesją w Iranie, stąd Gharibpour zdecydował poprosić o pomoc najwyższej klasy artystów z wiedeńskiego Marionetten Theater. Wszystkie marionetki do pierwszej produkcji wykonane zostały w Austrii. Podczas kolejnych produkcji Gharibpour zaprosił naprawdę utalentowanych twórców lalek, takich jak ALI PAKDAST i MARYAM EGHBALI do pracy nad marionetkami w pracowni zespołu ARAN. Obecnie grupa posiada ponad 35 osób pracującym nad tworzeniem marionetek, dekoracji oraz manipulatorów lalek.
Aran Puppet Theater pokazywał swoje prace na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in.:
3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalkowego Azji i Pacyfiku, Taiwan;
Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalkowego, Chiny 1992;
Kahaimeh Shab Bazi (traditional string puppet of Iran)Venezuela, Caracas 2000;
The International Prague Puppet Theatre Festival, Czechy 2007.
Behrooz Gharibpour
Behrooz Gharibpour urodził się w Sanandaj (Prowincja Kurdystan). Tam jako młody chłopak stawiał pierwsze kroki na scenie. W roku 1974 ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Teheranie, a w roku 1979 Akademię Sztuk Dramatycznych w Rzymie. Jeszcze przed rozpoczęciem studiów, zajął się lalkarstwem, co ułatwiło mu wstąpienie do teatralnej grupy Instytutu Intelektualnego Rozwoju Dzieci i Młodzieży w Kanoon, gdzie pracował pod dyrekcją Czecha, Oskara Batek’a. Z Instytutem współpracuje zresztą do dziś.
Początkowo Gharibpour przygotowywał przedstawienia w różnych zespołach teatralnych. Ale jego praca nabrała właściwej wagi dopiero wtedy, kiedy to założył niezależną grupę lalkarską pod nazwą Iran’s Kheimeh Shab Bazi, która dziś nosi nazwęAran Puppet Theater. Behrooz Gharibpour jest laureatem wielu nagród, takich m.in. jak: „International Board on Books for Young People” Szwajcaria 2002, „Superior Artist in puppetry” Teheran 2006, „Sirena D’Oro from Arrivano Dal Mare” Włochy 2009, „Honory Doctor from University of Film &Theater” Tbilisi 2009.
Spektakl „Aszura”
„Aszura” to spektakl nawiązujący do muzułmańskiego święta, podczas którego opłakuje się męczeńską śmierć Husejna ibn Alego, wnuka Mahomenta, poległego w Bitwie pod Karbalą. Przedstawienie ujęte zostało w ramy opowieści XVII-wiecznego perskiego poety, który przypomina o tym, jak doszło do zabójstwa Husejna.
To spektakl operowy w języku perskim z niezwykłymi efektami wizualnymi, ciekawą warstwą muzyczną i wielością scen. W przedstawieniu zobaczymy ogromną ilość marionetek długoniciowych i ponad 20 osób animujących je z wysokiego pomostu. Na scenie pojawiają się lalki wojowników, wodzów i żołnierzy, które pokazują namiętności targające bohaterami. Widzowie zobaczą marionetki odgrywające uczty, na których przeciwnicy bohatera spiskują przeciwko niemu, a także krwawą scenę ścięcia głowy Husejnowi, którego wrogowie zachodzą podstępnie od tyłu. W spektaklu sceny realistyczne przeplatają się z symbolicznymi, tworząc niepowtarzalny klimat, zatopiony w aurze Bliskiego Wschodu.
Czas trwania: 70 min.
fot. Reza Moataryan
Twórcy:
Reżyseria, scenografia, adaptacja: Behrooz Gharibpour
Marionetki: Ali Pakdast, Seyde Maryam Eghbali
Kostiumy: Maryam Moini
Muzyka: Behzad Abdi
Grafika: Ayrin Gharibpour
Dźwięk: Tahmine mohamadi
Światło: Amir Mohamadi
Asysta: Ali pakdast,Sayede Maryam Eghbali Namin (Maryam Eghbali),Hengameh Sazesh, Sin Yelaghbaygi, Tahmine Mohammadi
Zdjęcia: Reza Moataryan