Dodano: czwartek, 28 listopad 2012
Materia Prima. Forma.
2. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy
17-24 listopada 2012 r.
ZAKOŃCZYŁA SIĘ DRUGA EDYCJA FESTIWALU NOWEGO FORMATU
Zakończyło się ośmiodniowe święto teatru plastycznego. Dzięki trzynastu spektaklom, odbywającym się przez ponad tydzień w Krakowie i okolicznych miastach, widzowie mogli doświadczyć wyjątkowej i niepowtarzalnej estetyki i zobaczyć najnowsze produkcje światowej sławy teatrów formy z wielu różnych krajów.
MATERIA PRIMA: PLASTYKA – MAGIA – METAFIZYKA
Festiwal teatru formy poruszył cały Kraków. Spektakle grane były między innymi w Teatrze Groteska, Teatrze Ludowym, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, Scenie PTG „Sokół”, Studiu TVP, a także na scenach w Tarnowie, Nowym Sączu, Bukowinie Tatrzańskiej, Oświęcimiu i Wadowicach. Festiwal zagościł nawet w przestrzeni miejskiej, za scenę traktując fasadę Sukiennic dla interaktywnego spektaklu Klausa Obermaiera „Tańczący dom”.
Każde dzieło prezentowane podczas Festiwalu było przykładem innej estetyki. Poetyka tych teatralnych obrazów, często nieuchwytna, lecz obecna i wyczuwalna zostawała jeszcze długo na scenie po zakończeniu spektaklu.
fot. K. Wójcik
TWÓRCZY TEATR DLA TWÓRCZYCH WIDZÓW
Podczas tegorocznej edycji zobaczyliśmy największe dzieła artystów teatru plastycznego z Kanady, Rosji, Austrii, Iranu, Francji, Holandii, Włoch, Szwajcarii, Maroko, Belgii, Danii i Łotwy! Ogromna większość artystów nigdy nie występowała do tej pory w naszym kraju, a produkcje, które zobaczyliśmy podczas festiwalu były najnowszymi dziełami artystów.
Listopadowe święto teatru plastycznego to nie tylko zachwycające festiwalowe spektakle, ale również wydarzenia towarzyszące: warsztaty mistrzowskie, spotkania z twórcami i artystami, wystawy, pokazy filmowe, panele dyskusyjne, konferencje, wykłady i wiele, wiele więcej!
fot. K. Wójcik
ZAWSZE W DOBREJ FORMIE
Prawie każdy spektakl otrzymał owacje na stojąco i wzbudzał ogromne emocje wśród licznie zgromadzonych widzów.
Ta porywająca liczba miłośników nowych form teatralnych i wyjątkowej estetyki, może świadczyć o sukcesie festiwalu. Długie dyskusje, które dało się słyszeć na ulicach Krakowa, idealnie komentują moc i magię spektakli prezentowanych przez ostatni tydzień.
Już teraz zapraszamy Państwa na kolejną edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy w 2014 roku!
Materia Prima to:
fot. K. Wójcik
Wspomnienia festiwalowych dni:
PIERWSZY DZIEŃ FESTIWALU
Najpierw zatańczyły Sukiennice! Widowisko Klausa Obermaiera stanowi prawdziwy raj dla estetów i entuzjastów nowych rozwiązań technologicznych, a także dla wszystkich, którzy chcą swoim ruchem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)
DANCING HOUSE, fot. Klaus Obermaier
Polina Borisowa zaprezentowała swój autorski spektakl „Go!”. To opowieść o podróży starszej kobiety do świata wspomnień i czasu, który minął. Świetlne punkty wyznaczające kolejne przystanki w czasie tej niezwykłej podróży po skrawkach pamięci poruszyły i zachwyciły widownię. (Polina Borisowa – „Go!”)
fot. K. Wójcik
„To było coś pięknego” — taki komentarz usłyszeliśmy zaraz po spektaklu „Biała Kobieta”. To subtelne widowisko naprawdę trzeba zobaczyć, by poczuć jego magię! Magali Chouinard stworzyła, czystą nieskazitelną perłę teatru lalkowego. (Magali Chouinard – „Biała Kobieta”)
http://www.youtube.com/watch?v=VqJtAy1MkIY
DRUGI DZIEŃ FESTIWALU
Baśń, jaką zaprezentował nam irański Aran Puppet Theater przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. To trochę jak opowieść z dzieciństwa, gdzie wszystko staje się możliwe i pozostaje przy tym przepięknie plastyczne. Reakcja widowni tylko to potwierdziła owacjami na stojąco. Spektakl dał możliwość obcowania nie tylko z najwyższej klasy teatrem lalkowym, ale także z odległą, orientalną kulturą i estetyką. Historia nawiązująca do muzułmańskiego święta została opowiedziana w formie opery śpiewanej w języku perskim! (Aran Puppet Theater – „Aszura”)
ASZURA, fot. Reza Moataryan
Po raz kolejny zatańczyły też Sukiennice! Wszyscy entuzjaści nowych rozwiązań technologicznych mogli wziąć czynny udział w widowisku Klausa Obermaiera i swoim tańcem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)
http://www.youtube.com/watch?v=CHWebMPVGzg
TRZECI DZIEŃ FESTIWALU
Piękne, plastyczne widowisko, jakie zaprezentowali artyści Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers zachwyciło wypełnioną po brzegi widownię, która niekończącą się burzą braw nie pozwalała tancerzom zejść ze sceny. Szekspir w wykonaniu włoskich tancerzy i artystów teatru cieni to prawdziwa sztuka nie tylko dla duszy, ale także dla zmysłów. (Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers „Sen nocy letniej”)
fot. Krzysztof Wójcik
To dopiero była, potężna dawka energii! Perkusyjna muzyka holenderskiej grupy Oorkaan potrafi pozytywnie „nakręcić” każdego! A całe widowisko działa jak mocna poranna kawa. Energiczne rytmy afrykańskich bębnów, japońskiej perkusji, funku i jazzu przyniosły tyle pozytywnych emocji, że cała sala chciała tańczyć i grać razem z muzykami. To spektakl, na którym naprawdę ciężko jest wysiedzieć w fotelu. (Oorkaan „Box Brothers")
fot. Krzysztof Wójcik
http://www.youtube.com/watch?v=QeELcZwH1E4
CZWARTY DZIEŃ FESTIWALU
Francuski spektakl „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju” to żywy obraz, „rzeźba-opera”. Widzowie byli świadkami prawdziwego szaleństwa, zaskoczeni i jednocześnie zachwyceni formą tego niezwykłego dzieła. Gilbert Peyre stworzył swoim spektaklem – mechanicznym widowiskiem – zupełnie nowy język teatru plastycznego. To obraz o niezwykle poruszającej estetyce! To naprawdę warto było zobaczyć! (Compagnie P.P. Dream & Gilbert Peyre – „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju”)
fot. Krzysztof Wójcik
Chouf Ouchouf jest arabskim wyrażeniem, które znaczy „spójrz, ale popatrz naprawdę uważnie”. Kilkunastu akrobatów z Tangeru zaprezentowało swoje nieprawdopodobne możliwości, które rzeczywiście z wielką uwagą podziwiała zachwycona publiczność (Zimmermann & de Perrot – „Chouf Ouchouf").
fot. Mario Del Curto
http://www.youtube.com/watch?v=0i2miG2Gtkk
PIĄTY DZIEŃ FESTIWALU
http://www.youtube.com/watch?v=c6TT7tDsYPY&feature=youtu.be
SZÓSTY DZIEŃ FESTIWALU
Podczas pierwszej edycji Festiwalu Materia Prima Compagnie Mossoux-Bonté zaprezentowała swój świetny spektakl — „Noc na świecie”. Tegoroczne „Ciała magnetyczne” potwierdziły mistrzostwo belgijskich artystów. Magnetyzm tej sztuki do tej pory pozostaje w powietrzu!
Widzowie byli świadkami sensualności życia w grupie. Ten zmysłowy taniec, to krótka historia ludzkiej bliskości i dystansu; to opowieść o tym, jak niewidzialna siła sprawia, że nieustannie zbliżając się do siebie i jednocześnie się odpychamy. (Compagnie Mossoux-Bonté — „Ciała magnetyczne”)
„Ciała magnetyczne”, fot. Krzysztof Wójcik
http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=7Qz0VlUppSY
SIÓDMY DZIEŃ FESTIWALU
Spektakl Jeana-Pierre Laroche to czysta magia ożywiania przedmiotów niewidzialnym sznurkiem. To świat wyobrażony, inny i jednocześnie niezmiernie ciekawy. Nic dziwnego, że swoją magią wywołał zachwyt publiczności. Subtelny ruch nieożywionych przedmiotów, tak bardzo odrealniony od tego, co możemy zobaczyć w naszej codzienności, sprawił, że zapomnieliśmy o świecie poza teatrem. Koniec spektaklu był jak koniec snu, aż trudno będzie znowu przyzwyczaić się do życia poza sceną (Les Ateliers du spectacle – „À distances”)
fot. Pascal Maine
Estetyka widowiska, jaki zaprezentowała nam gwiazda Festiwalu – Hotel Pro Forma, nikogo nie pozostawia obojętnym. Ten niezwykły spektakl to efekt pracy wielu zespołów odpowiedzialnych za każdy najdrobniejszy element widowiska. Na scenie występuje dwunastu wokalistów. Ich występowi towarzyszą oryginalne projekcje świetlne, które odzwierciedlają charakter wojny. Bo właśnie o konflikcie zbrojnym opowiada spektakl „War sum up: Music. Manga. Machines”. To kolejny spektakl przekraczający granice kultury i języka. Niezwykła opera w języku japońskim z polskimi napisami oraz obrazami pochodzącymi z kultury dalekiego wschodu, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej. To trzeba zobaczyć! To trzeba usłyszeć! To trzeba przeżyć! (Hotel Pro Forma – „War sum up: Music. Manga. Machines”)
fot. Krzysztof Wójcik
http://www.youtube.com/watch?v=3loJlaLx_s0
OSTATNI, ÓSMY DZIEŃ FESTIWALU
Jazz, który wypełnił i scalił obie rzeczywistości: sceny i widza, jeszcze długo rozbrzmiewał w teatrze po zakończeniu spektaklu „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”. To co pokazał Soehnle aż trudno opisać. Był to surrealistyczny spacer na granicy snu i jawy. Spektakl mistrza sztuki marionetkowej, Franka Soehnle, to inscenizacja powstała na motywach czterech surrealistycznych tekstów Giacomettiego – „Wczoraj, lotne piaski“, „Ślepiec wyciąga rękę pośród nocy…“, „Sen, Sphinx i śmierć T.” oraz „Paryż bez końca“. Wszystkie te utwory poruszają temat czasu i są reprezentatywne dla określonych faz życia autora (figuren theater tübingen & Compagnie Bagages de Sable & Theater Stadelhofen – „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”)
fot. Krzysztof Wójcik
http://www.youtube.com/watch?v=islHVgOFtnc&feature=youtu.be
***************************************************************************
Zobacz press room Materii Primy
http://materiaprima.pl/press_room,prasa_o_nas.html
Zobacz galerię zdjęć
http://www.groteska.pl/materia-prima-2miedzynarodowy-festiwal-teatru-formy---17-24112012