FORMA

Miedzynarodowy festiwal teatru formy

PREZYDENT KRAKOWA PROF. JACEK MAJCHROWSKI ZAPRASZA

Aktualności

ZAKOŃCZYŁA SIĘ DRUGA EDYCJA FESTIWALU NOWEGO FORMATU

Dodano: poniedziałek, 28 listopad 2012


ZAKOŃCZYŁA SIĘ DRUGA EDYCJA FESTIWALU NOWEGO  FORMATU

 

Materia Prima. Forma.
2. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy

17-24 listopada 2012 r.

 

 

 

 

 

 

ZAKOŃCZYŁA SIĘ DRUGA EDYCJA FESTIWALU NOWEGO  FORMATU

Zakończyło się ośmiodniowe święto teatru plastycznego. Dzięki trzynastu spektaklom, odbywającym się przez ponad tydzień w Krakowie i okolicznych miastach, widzowie mogli doświadczyć wyjątkowej i niepowtarzalnej estetyki i zobaczyć najnowsze produkcje światowej sławy teatrów formy z wielu różnych krajów.

MATERIA PRIMA: PLASTYKA – MAGIA – METAFIZYKA

Festiwal teatru formy poruszył cały Kraków. Spektakle grane były między innymi w Teatrze Groteska, Teatrze Ludowym, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, Scenie PTG „Sokół”, Studiu TVP, a także na scenach w Tarnowie, Nowym Sączu, Bukowinie Tatrzańskiej, Oświęcimiu i Wadowicach. Festiwal zagościł nawet w przestrzeni miejskiej, za scenę traktując fasadę Sukiennic dla interaktywnego spektaklu Klausa Obermaiera „Tańczący dom”.

Każde dzieło prezentowane podczas Festiwalu było przykładem innej estetyki. Poetyka tych teatralnych obrazów, często nieuchwytna, lecz obecna i wyczuwalna zostawała jeszcze długo na scenie po zakończeniu spektaklu.

 

fot. K. Wójcik

 

TWÓRCZY TEATR DLA TWÓRCZYCH WIDZÓW

Podczas tegorocznej edycji zobaczyliśmy największe dzieła artystów teatru plastycznego z Kanady, Rosji, Austrii, Iranu, Francji, Holandii, Włoch, Szwajcarii, Maroko, Belgii, Danii i Łotwy! Ogromna większość artystów nigdy nie występowała do tej pory w naszym kraju, a produkcje, które zobaczyliśmy podczas festiwalu były najnowszymi dziełami artystów.

Listopadowe święto teatru plastycznego to nie tylko zachwycające festiwalowe spektakle, ale również wydarzenia towarzyszące: warsztaty mistrzowskie, spotkania z twórcami i artystami, wystawy, pokazy filmowe, panele dyskusyjne, konferencje, wykłady i wiele, wiele więcej!

 

fot. K. Wójcik

 

ZAWSZE W DOBREJ FORMIE

Prawie każdy spektakl otrzymał owacje na stojąco i wzbudzał ogromne emocje wśród licznie zgromadzonych widzów.

Ta porywająca liczba miłośników nowych form teatralnych i wyjątkowej estetyki, może świadczyć o sukcesie festiwalu. Długie dyskusje, które dało się słyszeć na ulicach Krakowa, idealnie komentują moc i magię spektakli prezentowanych przez ostatni tydzień.

Już teraz zapraszamy Państwa na kolejną edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy w 2014 roku!

 

Materia Prima to:

  • kilkanaście światowej sławy spektakli teatralnych
  • ponad 100 wybitnych artystów
  • kilkadziesiąt Festiwalowych wydarzeń
  • kilkanaście krakowskich i małopolskich scen
  • ponad 10 000 widzów
  • budżet Festiwalu o wartości ponad 2 mln zł!

 


fot. K. Wójcik

 

 

Wspomnienia festiwalowych dni:

 

 

PIERWSZY DZIEŃ FESTIWALU

 

Najpierw zatańczyły Sukiennice! Widowisko Klausa Obermaiera stanowi prawdziwy raj dla estetów i entuzjastów nowych rozwiązań technologicznych, a także dla wszystkich, którzy chcą swoim ruchem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)

 

DANCING HOUSE, fot. Klaus Obermaier

 

Polina Borisowa zaprezentowała swój autorski spektakl „Go!”. To opowieść o podróży starszej kobiety do świata wspomnień i czasu, który minął. Świetlne punkty wyznaczające kolejne przystanki w czasie tej niezwykłej podróży po skrawkach pamięci poruszyły i zachwyciły widownię. (Polina Borisowa – „Go!”)

 

fot. K. Wójcik

 

„To było coś pięknego” — taki komentarz usłyszeliśmy zaraz po spektaklu „Biała Kobieta”. To subtelne widowisko naprawdę trzeba zobaczyć, by poczuć jego magię! Magali Chouinard stworzyła, czystą nieskazitelną perłę teatru lalkowego. (Magali Chouinard – „Biała Kobieta”)

 

  • Zobacz relację wideo z pierwszego dnia Festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=VqJtAy1MkIY

 

 

DRUGI DZIEŃ FESTIWALU

 

Baśń, jaką zaprezentował nam irański Aran Puppet Theater przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. To trochę jak opowieść z dzieciństwa, gdzie wszystko staje się możliwe i pozostaje przy tym przepięknie plastyczne. Reakcja widowni tylko to potwierdziła owacjami na stojąco. Spektakl dał możliwość obcowania nie tylko z najwyższej klasy teatrem lalkowym, ale także z odległą, orientalną kulturą i estetyką. Historia nawiązująca do muzułmańskiego święta została opowiedziana w formie opery śpiewanej w języku perskim! (Aran Puppet Theater – „Aszura”)

 

ASZURA, fot. Reza Moataryan

 

Po raz kolejny zatańczyły też Sukiennice! Wszyscy entuzjaści nowych rozwiązań technologicznych mogli wziąć czynny udział w widowisku Klausa Obermaiera i swoim tańcem spowodować ruch Sukiennic! (Klaus Obermaier – „Tańczący dom”)

 

  • Zobacz relację wideo z drugiego dnia festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=CHWebMPVGzg

 

 

TRZECI DZIEŃ FESTIWALU

 

Piękne, plastyczne widowisko, jakie zaprezentowali artyści Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers zachwyciło wypełnioną po brzegi widownię, która niekończącą się burzą braw nie pozwalała tancerzom zejść ze sceny. Szekspir w wykonaniu włoskich tancerzy i artystów teatru cieni to prawdziwa sztuka nie tylko dla duszy, ale także dla zmysłów. (Teatro Gioco Vita & Imperfect Dancers „Sen nocy letniej”)

 

 

 fot. Krzysztof Wójcik

 

To dopiero była, potężna dawka energii! Perkusyjna muzyka holenderskiej grupy Oorkaan potrafi pozytywnie „nakręcić” każdego! A całe widowisko działa jak mocna poranna kawa. Energiczne rytmy afrykańskich bębnów, japońskiej perkusji, funku i jazzu przyniosły tyle pozytywnych emocji, że cała sala chciała tańczyć i grać razem z muzykami. To spektakl, na którym naprawdę ciężko jest wysiedzieć w fotelu. (Oorkaan „Box Brothers")

 

 

fot. Krzysztof Wójcik

 

  • Zobacz relację wideo z trzeciego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=QeELcZwH1E4

 

 

CZWARTY DZIEŃ FESTIWALU

Francuski spektakl „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju” to żywy obraz, „rzeźba-opera”. Widzowie byli świadkami prawdziwego szaleństwa, zaskoczeni i jednocześnie zachwyceni formą tego niezwykłego dzieła. Gilbert Peyre stworzył swoim spektaklem – mechanicznym widowiskiem – zupełnie nowy język teatru plastycznego. To obraz o niezwykle poruszającej estetyce! To naprawdę warto było zobaczyć! (Compagnie P.P. Dream & Gilbert Peyre – „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju”)

 

fot. Krzysztof Wójcik

 

 

Chouf Ouchouf jest arabskim wyrażeniem, które znaczy „spójrz, ale popatrz naprawdę uważnie”. Kilkunastu akrobatów z Tangeru zaprezentowało swoje nieprawdopodobne możliwości, które rzeczywiście z wielką uwagą podziwiała zachwycona publiczność (Zimmermann & de Perrot – „Chouf Ouchouf").

 

fot. Mario Del Curto

 

 

  • Zobacz relację wideo z czwartego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=0i2miG2Gtkk

 

 

PIĄTY DZIEŃ FESTIWALU

  • Zobacz relację wideo z piątego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=c6TT7tDsYPY&feature=youtu.be

 

 

SZÓSTY DZIEŃ FESTIWALU

Podczas pierwszej edycji Festiwalu Materia Prima Compagnie Mossoux-Bonté zaprezentowała swój świetny spektakl — „Noc na świecie”. Tegoroczne „Ciała magnetyczne” potwierdziły mistrzostwo belgijskich artystów. Magnetyzm tej sztuki do tej pory pozostaje w powietrzu!

Widzowie byli świadkami sensualności życia w grupie. Ten zmysłowy taniec, to krótka historia ludzkiej bliskości i dystansu; to opowieść o tym, jak niewidzialna siła sprawia, że nieustannie zbliżając się do siebie i jednocześnie się odpychamy. (Compagnie Mossoux-Bonté — „Ciała magnetyczne”)

 

„Ciała magnetyczne”, fot. Krzysztof Wójcik

 

 

  • Zobacz relację wideo z szóstego dnia Festiwalu (realizacja Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=7Qz0VlUppSY

 

 

SIÓDMY DZIEŃ FESTIWALU

Spektakl Jeana-Pierre Laroche to czysta magia ożywiania przedmiotów niewidzialnym sznurkiem. To świat wyobrażony, inny i jednocześnie niezmiernie ciekawy. Nic dziwnego, że swoją magią wywołał zachwyt publiczności. Subtelny ruch nieożywionych przedmiotów, tak bardzo odrealniony od tego, co możemy zobaczyć w naszej codzienności, sprawił, że zapomnieliśmy o świecie poza teatrem. Koniec spektaklu był jak koniec snu, aż trudno będzie znowu przyzwyczaić się do życia poza sceną (Les Ateliers du spectacle – „À distances”)

 

fot. Pascal Maine

 

Estetyka widowiska, jaki zaprezentowała nam gwiazda Festiwalu – Hotel Pro Forma, nikogo nie pozostawia obojętnym. Ten niezwykły spektakl to efekt pracy wielu zespołów odpowiedzialnych za każdy najdrobniejszy element widowiska. Na scenie występuje dwunastu wokalistów. Ich występowi towarzyszą oryginalne projekcje świetlne, które odzwierciedlają charakter wojny. Bo właśnie o konflikcie zbrojnym opowiada spektakl „War sum up: Music. Manga. Machines”. To kolejny spektakl przekraczający granice kultury i języka. Niezwykła opera w języku japońskim z polskimi napisami oraz obrazami pochodzącymi z kultury dalekiego wschodu, zarówno tej wysokiej, jak i popularnej. To trzeba zobaczyć! To trzeba usłyszeć! To trzeba przeżyć! (Hotel Pro Forma – „War sum up: Music. Manga. Machines”)

 

fot. Krzysztof Wójcik

 

 

  • Zobacz relację wideo z siódmego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=3loJlaLx_s0


 

OSTATNI, ÓSMY DZIEŃ FESTIWALU

 

Jazz, który wypełnił i scalił obie rzeczywistości: sceny i widza, jeszcze długo rozbrzmiewał w teatrze po zakończeniu spektaklu „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”. To co pokazał Soehnle aż trudno opisać. Był to surrealistyczny spacer na granicy snu i jawy. Spektakl mistrza sztuki marionetkowej, Franka Soehnle, to inscenizacja powstała na motywach czterech surrealistycznych tekstów Giacomettiego – „Wczoraj, lotne piaski“, „Ślepiec wyciąga rękę pośród nocy…“, „Sen, Sphinx i śmierć T.” oraz „Paryż bez końca“. Wszystkie te utwory poruszają temat czasu i są reprezentatywne dla określonych faz życia autora (figuren theater tübingen & Compagnie Bagages de Sable & Theater Stadelhofen – „Hôtel de Rive. Giacomettiego okres horyzontalny”)

 

fot. Krzysztof Wójcik

 

 

  • Zobacz relację wideo z ostatniego, ósmego dnia Festiwalu (realizacja: Wojciech Musiał)

http://www.youtube.com/watch?v=islHVgOFtnc&feature=youtu.be

 

 

***************************************************************************

Zobacz press room Materii Primy

http://materiaprima.pl/press_room,prasa_o_nas.html

 

Zobacz galerię zdjęć

http://www.groteska.pl/materia-prima-2miedzynarodowy-festiwal-teatru-formy---17-24112012



powrót »

Kup Bilety
 

Szukaj

 
 

Polecamy

 
 


 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

 

 

Wsparcia udzielili

 

Wsparcia udzielili
 

Sponsorzy

 

Sponsorzy
 

Partnerzy

 

Partnerzy
 

Patroni medialni

 

Patroni medialni

 
Organizator:
Teatr Lalki, Maski i Aktora GROTESKA, ul. Skarbowa 2, Kraków