Czy można wyobrazić sobie tańczące Sukiennice? Można.
Co więcej, można je nawet zobaczyć! To Klaus Obermaier podczas Festiwalu Materia Prima dokona tego widowiskowego czynu, wykorzystując do tego nowe media!
Klaus Obermaier jest artystą multimedialnym, reżyserem, choreografem i kompozytorem, który od ponad dwóch dekad kreuje innowacyjne dzieła, korzystając z nowoczesnych technik multimedialnych. Jego przedstawienia i instalacje pokazywane są na festiwalach i w teatrach w całej Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej oraz w Australii. Obermaier współpracował z tancerzami z Nederlands Dans Theater, Chrisem Haringiem, Robertem Tannionem, Desireé Kongerød. Komponował też między innymi dla takich zespołów, jak Kronos Quartet, German Chamber Philharmonics, Art Ensemble of Chicago, Balanescu Quartet.
Od roku 2006 jest profesorem wizytującym na weneckim University IUAV of Venice, gdzie uczy „reżyserii i nowych mediów”. Jest również członkiem jury międzynarodowego konkursu choreograficznego „no ballet” w Ludwigshafen/Rhein w Niemczech. Gościnnie wykłada także na innych uniwersytetach w wielu krajach.
„Tańczący dom” instalacja interaktywna
„Tańczący dom” jest instalacją, którą od kilku lat artysta powtarza w różnych miejscach. Kilkakrotnie pokazał swoje widowisko w miejscowości Bad Rothenfelde. Tam sprawił, że szacowny dom uzdrowiskowy, który na co dzień przyjmuje kuracjuszy, zaczął tańczyć. Podobnego cudu dokona w Krakowie z Sukiennicami. Na ich murach zostanie zaprezentowana projekcja, która sprawi, że Sukiennice na naszych oczach ożyją. Oczywiście widzowie będą musieli im w tym pomóc. Dlatego podczas pokazu wskazane jest aktywne uczestnictwo publiczności – wspólne skoki i wszelkiego rodzaju ruch.
Recenzje
Czy można zawalić cały dom kilkakrotnie kołysząc biodrami? Ten czasami zabawny, czasami impertynencki, spektakularny projekt stoi w samym centrum programu artystycznej pomocy, który od 2007 roku co dwa lata zamienia klinikę z siedmioma tysiącami rezydentów w mekkę awangardowych projekcji …
[Till Briegleb, „Sueddeutsche Zeitung”]
Dynamiczna projekcja Klausa Obermaiera „Tańczący dom” powoduje nie tylko, że kolumnowa fasada domu uzdrowiskowego porusza się, ale dzieje się to w interakcji z widzami, którzy poruszając swoimi ciałami, decydują o tym, w jakim tempie i w jakim kierunku cegły, z których zbudowany jest budynek, odpływają w przestrzeń.
[„Neue Osnabruecker Zeitung”]
Klaus Obermaier stawia wyzwanie widowni, (...) zachęcając do ćwiczeń gimnastycznych. Im więcej bowiem ruchu (...), tym bardziej zmienia się projekcja na fasadzie budynku.
Ten artysta medialny, reżyser i choreograf, posługując się kamerą, interpretuje ruch widzów i pozwala im w ten sposób kontrolować różne programy. Pod wpływem błyskających świateł, siatka konstrukcji zaczyna się poruszać i w końcu kamienie fasady zaczynają żyć swoim własnym życiem. Jeśli widownia porusza się z wystarczająco dużą siłą, cała fasada może się po prostu wizualnie zawalić.
[Ursula Koch, „Mindener Tageblatt”]
Czas trwania: 5h (instalacja interaktywna na Sukiennicach).
fot. Klaus Obermaier
Twórcy:
Projekt, pomysł i wykonanie: Klaus Obermaier
Współpraca: Stefano D'Alessio